Aseita valitsemassa AUTSissa ei armoa tunneta. Banzai! |
Aseet käteen ja menoksi!AUTSin grafiikat eivät ole mitenkään erikoisia. Joidenkin silmiin saattaa pistää karu pikselimömmö, ja varsinkin alkuvalikko, joka on erittäin epäselvä.
Muuten pelin grafiikoissa ei ole mitään vikaa.
Kenttiä AUTSissa löytyy vain neljä, ja aseita kaksi tusinaa. Aseita löytyy pitkä lista ja ne ovat mukavan munakkaita, ja niitä löytyy tavallisesta haulikosta laserkiihdyttimeen asti. Ikävä kyllä kenttiä on vain neljä, mutta onneksi tässä tapauksessa laatu korvaa määrän, sillä kentät ovat näyttäviä ja niissä on kiva lennellä. Valikoimaa löytyy limasokkeiloista legokaupunkiin.
Joillekkin sopii vaikkapa laserhippa tai päätön räiskintä, kun taas jotkut ajelevat mielellään avaruusformulakisoja. Vaikka AUTSin grafiikat eivät juurikaan ole kummoisia, pelattavuutta pelistä kyllä löytyy ja roimasti. Huti ja heleiAUTSin kentät ovat taidolla suunniteltuja ja turhat detaljit on jätetty pois, kuitenkin peliä pelatessa joskus tekee mieli iskeä näyttöä lekalla aluksen osuessa räjähtäen pieneen noin pikselin kokoiseen limapisaraan. Tämä voi käydä turhauttavaksi, sillä kun vastustaja on tullut tapettua pitää alus viedä takaisin tukikohtaan, ja jos keskellä paluumatkaa tuleekin onnettomuus niin voi sanoa pisteille hyvästit.
AUTSista löytyy paljon ominaisuuksia, kuten moninpeli, itse ajattelevat ukkelit ja sääolot. Kaverin rökitykseen peli sopii mainiosti, ainoana haittapuolena voi pitää aluksen heikkoutta. Mukavan tehokkaita aseita pelistä löytyy pitkä lista, joihin lukeutuu muiden muassa haulikko ja laserkiihdytin. Alustyyppejä on vain yksi: V-kirjaimen muotoinen raketti.
Kenttiä löytyy noin kaksikymmentä, ja verkosta niitä löytää varmasti lisää. MBNetistä ainakin löytyy muutamia kenttiä, jotka olivat ihan hyviä. Omien kenttien teko varmaan onnistuisi, ellei ohjeet puuttuisi. Rohkea säätäjä voi kokeilla Wingsin ja muiden pelien tekniikan soveltamista, eli itse piirtämistä piirto-ohjelmalla. Pelattavuutta löytyy, vaan ei tietokonevastuksiaAUTS sopii kokeiltavaksi erityisesti kaveriseuran kanssa, sillä tietokonevastustajia ei ole. Yksinkin voi pelata, sillä ohjausjärjestelmä toimii hyvin ja alus ei ole yliherkkä liikkumaan, mutta pidemmän päälle yksinpeli saattaa muuttua turhan yksitoikkoiseksi. Mutta, jos vierestäsi löytyy innokas pelitoveri, niin eikun aseet käteen ja menoksi! Kokonaisuus toimiiAUTSissa on äänet, mutta jos niiden kera haluaa pelaata niin koneesta pitää löytyä ainakin 610 kt vapaata perusmuistia, mikä on nykyaikana aika lähellä mahdotonta. Eli äänien kanssa pelaaminen ei onnistu. Harmi, sillä äänet antaisivat peliin runsaasti lisäpotkua.
AUTS on (ikävä kyllä) sharewarea, mikä tarkoittaa että peliä saa kokeilla tietyn ajan verran jonka jälkeen tekijälle pitää maksaa pieni summa rahaa. Rekisteröidyt versiot peleistä kun tapaavat tarjota lisää ominaisuuksia ja aseita, ja AUTS ei tee siinä poikkeusta. Rekisteröimättömässä versiossa pelaajien lukumäärä on rajoitettu kolmeen, kun taas rekisteröidyssä versiossa yhtä aikaa saa pelata jopa neljä ihmistä. Harmi vain, että tänä päivänä rekisteröinti on aika lähellä mahdotonta, jotenka unelmat lisäkentistä voivat jäädä lyhyiksi. Onneksi on tehty peli nimeltä A2, joka mainostaa olevansa AUTSin jatko-osa. A2 tullaan arvostelemaan lähiaikoina.
AUTS on kokonaisuudessaan mukava ja pelattava peli, josta ei löydy paljoakaan huonoja puolia. Ääniä ja lisäkenttiä itse jäin kaipailemaan, sekä samoin kenttäeditoria. Jo nuo kolme ominaisuutta antaisivat pelille rutkasti lisää elinaikaa. AUTS saattaa käynnistysvaiheessa keskeytyä ja antaa "Runtime error 203" -virheilmoituksen, joka tarkoittaa että perusmuistia ei ole tarpeeksi. jo Sen välttämiseksi AUTSia pitää kutsua komentoriviltä seuraavasti: "auts.exe -M 0", jolloin ääniä ei kuulu ja peli vaatii vain 540 kt perusmuistia. Perusmuistin määrä saadaan MS-DOSissa selville komennolla "mem /c".
Kaikki varmaan tietävät TOUn, Wingsin ja muut luolalentelyt, joissa ohjastetaan pieniä aluksia massiiveissa luolastoissa, ja vielä tänäkin päivänä kyseisiä pelejä pelataan ja tuntuu siltä, että pelit vain kasvattavat suosiotaan. Mutta mistä kaikki tämä huuma sitten alkoi? Palatkaamme 90-luvun alkupuolelle, jolloin julkaistiin Amigalle peli nimeltä Turboraketti. Turboraketti loisti pelattavuudellaan ja omaperäisyydellään, ja sen ideaa sitten ryhdyttiin kopioimaan oikein urakalla. Kaikki halusivat tehdä oman luolalentelyn, ja pian alkoikin pelimarkkinoille ilmestyä jos jonkinmoisia pelejä. AUTS oli ensimmäinen niistä peleistä jotka ehtivät PC:lle ennen kuin maailma alkoi tulvia luolalentelyklooneja.
|