Artikkelit

Kuten pelitkin, nämä artikkelit olivat Suomipelit.comissa sivuston sulkeuduttua. Näin ollen niihin saattaa sisältyä epämääräisiä viitteitä asioihin, joita ei enää ole olemassa, ja joskus jokin saattaa näkyä väärin. Pahoitteluni.

Palaa artikkelilistaan

Haastattelu: MK Games

MK Games on pitkänlinjan konkari suomalaisten pelien saralla, ja viime joulukuussa se julkaisi hiljattain uusimman pelinsä Hotel Markets'in. Suomipelit.com:in Jarkko Aho keskusteli MK Gamesin kanssa tiimin historiasta, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta, sekä peliteollisuuden suuntauksista.

9.2.2003 julkaistun artikkelin on kirjoittanut jarkkoaho.

[Q]Suomalaisessa peliteollisuudessa kaikki tuntevat toisensa vähintään tutun tutun kautta. Näetkö tämän hyvänä tai huonona piirteenä?[/Q]
[A]Mielestäni se on hyvä juttu; tällöin syntyy enemmän yhteistä keskustelua projekteista, joka on taas omiaan nostamaan pelien laatua.[/A]

[Q]Toimitteko tiimi-pohjaisesti vai onko MK Games jo yritysmuotoinen?[/Q]
[A]Aivan tiimipohjalta. MK Games ei tavoittele taivaita tai pyri olemaan enempää kuin on, tavoitteenaan kuitenkin jatkuva suorituksen parantaminen.[/A]

[Q]Kokonaisvaltaisesti vai onko sinulla kenties mielessä jokin erityinen parannettava osa-alue (levitys, markkinointi, grafiikka, äänet jne.)? [/Q]
[A]Tavoitteena on tehdä laadullisesti, tyylillisesti ja pelattavuudeltaan entistä parempia ilmaispelejä. Kehitystä on tapahtunutkin melkoisesti, kun vertailee vuoden 1996 K&P-virityksiä vuoden 2003 Hotel Marketsiin. Siihen trendiin olen tyytyväinen, vaikka yksittäisiin projekteihin jääkin aina parantamisen varaa. [/A]

[Q]Olette saaneet pelejänne levitykseen monissa eri medioissa, miten olette onnistuneet tässä?[/Q]
[A]Siihen on selkeästi panostettu jo muutaman vuoden ajan, koska laaja jakelutie on tärkeä osa myös ilmaispelin menestystä. Aktiivisen markkinoinnin toteutus perustuu laajan kansainväliseen avustajaverkkoon, joka edistää pelien tunnettuvuutta eri maiden pelaajien keskuudessa. Toisaalta, omat hyvät henkilökohtaiset suhteeni esim. CNETin, GamesDomainin, GamezWorldin ja MBnetin ylläpitoon sekä muutaman maan suuriin tietokonelehtiin on auttanut paljon.[/A]

[Q]Kontaktit tuntuvat olevan kunnossa. Ne lienevätkin ainut keino saavuttaa tarpeeksi suuri yleisö? [/Q]
[A]Sitähän se on yleensäkin liike-elämässä; vaikka omistaisit teknisesti täydellisen tuotteen, tarvitset apuvälineitä sen toimittamiseen ihmisille. Sosiaaliset suhteet ovat taas ehto näiden välineiden käyttöön saamiseksi. Monelta pelintekijältä saattaakin helposti unohtua, että peliprojekti ei pääty viimeiseen koodinpätkään, vaan se jatkuu myös varsinaisen kehityksen jälkeen. Ihmissuhteet ja sosiaaliset taidot ovat tällöin merkittävässä osassa luotaessa kontaktiverkostoa, jonka hyöty projektin onnistumiselle on mittaamaton.[/A]

[Q]Miten olet onnistunut hankkimaan hyvät henkilökohtaiset suhteet edellämainittuihin tahoihin?[/Q]
[A]Lähinnä sattumien kautta. Kun on ollut vuosia mukana erilaisissa ympyröissä, on törmännyt ihmisiin, joiden kanssa on sitten tullut keskusteltua enemmänkin asioista.[/A]

[Q]Uskotko, että Suomipelit.com toimii Suomessa ympäristönä, jossa pelifanit voivat rakentaa kontakteja? Missä voisimme parantaa toimintaamme?[/Q]
[A]Suomipelit.com tuntuu aivan loistavalta formaatilta, jolle todella löytyy satoja – jopa tuhansia - aktiivisia käyttäjiä. Suuret linjat ovat jo nyt kohdallaan. Mielestäni sivuston nerokkuus on siinä, että se tarjoaa sisältöä laajalle kohderyhmälle; peli-arvostelut ovat sitä kevyempää puolta, kun taas esim. ohjelmointia ja laitteistoa käsittelevät foorumit ovat teknisempiä. Olisi varmasti tärkeää saada mukaan entistä enemmän asiantuntevia ihmisiä, jotta Suomipelit.com pystyisi turvaamaan kasvunsa myös tulevina vuosina. Laadukkaat pelit eivät varmasti tästä maasta lopu, joten käsiteltävää kyllä riittää![/A]

[Q]Sivustollanne on kattava feedback-lomake. Mikä peleistänne on saanut parasta palautetta?[/Q]
[A]Se on varmasti yksinkertainen räiskintäpeli Action Point, jonka mieltärauhottavasta, aivovapaasta ja tuhoamisviettiä kiihottavasta räiskimisestä on pidetty paljon. Kuulemma rentouttaa kummasti työpäivän lomassa, agressioiden purkamisessa..[/A]

Suomipelit: Kerro hieman itsestäsi ja MK Gamesista.
Mikko: Olen vuonna ’82 syntynyt kauppatieteiden opiskelija ja pikkupelejä olen tehnyt harrastuspohjalta jo useita vuosia. MK Games on tällä hetkellä ihan vain oma juttuni, mutta mukana on myös useita avustajia (mm. grafiikassa ja markkinoinnissa) ja pari tuotosten testaajaa. Pelejä on tehty vuosien varrella niin C:llä kuin pelinteko-ohjelmillakin.

Miten pelinteon taitava kaveri on valinnut kauppatieteellisen koulutuksen?
En yksinkertaisesti ole niitä ihmisiä, jotka on luotu opettelemaan jotain ohjelmointikieltä niin hyvin, että sillä voisi tulevaisuudessa olla sanomista ammatinvalintaan. Eikä se ehkä siinä määrin kiinnostakaan, jos nyt karkeasti sanon. Keep it simple stupid.. Sitä koitan hokea itselleni :)

Näkyykö koulutuksesi tai kiinnostuksesi kauppatieteisiin erityisenä panostuksena peliesi levitykseen ja markkinointiin?
No varmasti sen voi nähdä näin. Vaikka ilmaispelien markkinointi onkin melko pienimuotoista verrattuna kaupalliseen toimintaan, olen MK Gamesin kautta sivunnut aiheita, joita opiskelen. Tulevaisuudessa, jos kaupallisten peliprojektien kanssa olisin tekemisissä, olisi se luultavammin juuri markkinoinnin yms. taustavaikuttamisen puolella kuin aktiivisena pelisuunnittelijana.

Voidaanko siis olettaa, etta peliteollisuus olisi työllistymisesi kannalta se todellinen toiveala?
Itseasiassa näen sen mahdollisuuden melko marginaalisena. Mielenkiintoista se toki olisi, vaikka mitään tavoitteita siihen suuntaan minulla ei olekaan.

Toisin kuin moni muu suomalainen tiimi, MK Games on taltioinut historiansa kiitettävästi ja ylläpitää näitä tietoja. Miksi?
Varmaan johtuu osittain ihan siitäkin, että MK Gamesilla todella on historia. Usein suomalaiset pikkupelitiimit hajoavat yhden loppuunsaakka viedyn projektin jälkeen, jos siihenkään asti kestävät. Tai sitten takerrutaan siihen yhteen projektiin ikuisiksi ajoiksi. Toki poikkeuksiakin on.

Mikä on sinun salaisuutesi pitkäikäisyydelle?
Heh.. olen löytänyt pelinkehittäjän nuoruuden lähteen :)

MK Games perustettiin vuoden 1996 keväällä. Onko nimi ollut aina sama?
MK Games –nimellä pelejä on julkaistu pääsääntöisesti vuoden 2001 alusta lähtien. Sitä ennen nimi vaihteli melko tiheään. Jossain päin nettiä on vieläkin liikkeellä teoksia, joista ei kirveelläkään löydä yhteyttä tämän päivän MK Gamesiin. Ja sekös on hauskaa :)

Ketkä toimivat perustajina?
Minä itse ystäväni Martin kanssa. Hän on viisaana miehenä sittemmin ymmärtänyt homman älyttömyyden ja vetäytynyt sivummalle :)

Onko mukaan tullut sen jälkeen uusia jäseniä?
Useitakin. Mukana on ollut mm. henkilöitä, jotka tänä päivänä ovat osallisina erään merkittävän suomalaisen shareware-peliprojektin kehityksessä.

Onko aiemmista kontakteistasi ollut hyötyä myöhemmin?
Eipä juuri. Ennemminkin on ollut hienoa tehdä yhteistyötä monen osaavan henkilön kanssa ja nähdä, että he ovat parantaneet työtään myös uusissa projekteissa, vaikka eivät MK Gamesin nimissä enää toimikaan.

Millaisen vastaanoton Hotel Markets on saanut?
Oikein positiivisen. Vaikka "finanssilautapelit" ovat melko pieni pelikategoria, ovat ihmiset löytäneet pelin kiitettävästi. Pelkästään kotisivuiltamme sitä ladattiin ensimmäisen parin viikon aikana lähes 500 kertaa. Palautelomakkeen kautta sitä on kehuttu kovasti, mikä tietysti tuntuu hyvältä, vaikka itse en peliin täysin tyytyväinen olekaan.

Et ole peliin täysin tyytyväinen, missä on parannettavaa?
Onhan siinä varmasti paljonkin parannettavaa, mutta ensisijaisesti muutamia peliteknisiä juttuja, mm. valikkosysteemiin liittyen ja bugien korjailua. Lisäksi myös joitain pieniä tyylillisiä seikkoja, joita katselen yleensäkin aika kriittisellä silmällä.

Tämä on helppo uskoa. Esimerkiksi Money Grubbing näyttää erittäin ...hmm... lautaiselta. Kerrassaan tyylikästä. Kokeilin Hotel Markets -peliä ja kyseessa oli ihan kelvollinen versio vanhasta lautapelistä. Onko tulossa muita vastaavia pelejä?
Hotel Markets on oikeastaan jatkoa juuri tuolle pari vuotta vanhemmalle bisneslautapeli Money Grubbingille. Alun perin HM:n suunnitelmat aloitettiin jo vuoden 2000 lopulla, mutta vaihdettiin kuitenkin hieman helpommin toteutettavissa olevaan MG:hen. Kummastakin pelistä nähdään varmasti vielä uusia versioita.

Entäpä seuraava projektisi, mitä on luvassa?
Paljon, paljon ilmaista peli-iloa! :) Tarkemmin en vielä osaa kertoa.. itselläni on paperilla muutama pelikonsepti, suunnitelmia, jotka eivät vielä ole toteutuneet. Olen ennenkin sanonut, että jos jostain ilmestyisi kolme kuukautta tyhjää, ylimääräistä aikaa ilman tyttöystävää, opiskeluja ja töitä, niin sittenpä jo nähtäisiin melkoinen peli! :) Vakavasti ottaen, vuosina 2003-2004 tullaan varmasti näkemään muutamia päivitettyjä versioita vanhoihin peleihin, mutta myös uutta on tulossa jossain vaiheessa. Voisin heittää ilmoille vaikkapa sanan Dynablaster..

Entäpä uusi versio vanhasta suosikista Action Pointista?
Laitetaan korvan taakse..

Oletteko ajatelleet tekijänoikeuskysymyksiä? Tällä hetkellä Hotel Markets käyttää suoraan Hotelli-pelin sääntöjä ja nimiä.
Hotel Markets mukailee aika tarkasti alkuperäistä lautapeliä, mutta käyttää siis kuitenkin eri nimeä itse pelille. Minkäänlaista rahallista hyötyä ei pelillä myöskään tavoitella.

Saittimme keskustelualueella mainittiin, etta peli olisi tehty Multimedia Fusionilla. Pitääkö tämä paikkansa?
Pitää kyllä. Multimedia Fusion on ollut paljon käytetty työkalu viimeisen parin vuoden aikana. Hotel Marketsin työstäminen sillä kesti lähemmäksi puoli vuotta ja oli usean tiukan mutkan takana. Vertailuksi sanottakoon, että pelin v1.0:n ja 1.1:n projektikansiot olivat yhteensä n. 1,5 gigatavun kokoisia sisällöltään.


Suosittelisitko aloitteleville pelintekijöille vastaavien ohjelmien käyttämistä vai kehottaisitko ohjelmoinnin opetteluun?
Jos tavoitteet ovat korkealla ja kärsivällisyyttä riittää (enemmän kuin allekirjoittaneella :)), niin kyllähän ohjelmointi on oikea valinta. Jos haluaa toteuttaa mielikuvitustaan visuaalisemmin kuin C-kääntäjällä, ovat Multimedia Fusionin tyyliset ohjelmat ihan hyvä ratkaisu. Niiden suosiota ja ns. "katu-uskottavuutta" (varsinkin ohjelmointipiireissä) on merkittävästi heikentänyt se, että jo todella nuoret aloittelevat pelintekijät laittavat rajusti keskeneräisiä tuotoksiaan nettiin ja saavat näin kaikki tämän tyylisillä ohjelmilla tehdyt pelit näyttämään samalta. Harva kuitenkin muistaa, että esim. MMF:ia voi vapaasti itse laajentaa juuri C:llä ohjelmoimalla. Se, että pelinteko-ohjelmilla ei voisi tehdä kuin yhdenlaisia pelejä, on harhaväite.

Lopuksi, olisiko sinulla, pitkänlinjan pelintekijanä, viisauksia jaettavaksi lukijoille?
Näin monipuolisen ja tiiviin haastattelun jäljiltä pääni taitaa olla kohtalaisen viisaus-vapaa :)

Mikko, oikein paljon kiitoksia haastattelusta. Onnea ja menestystä!
Kiitos samoin, Jarkko. Toivottavasti Suomipelit.com jatkaa samaan malliin.